Structuur in Montessorionderwijs

Wij krijgen van ouders veel vragen over de structuur die Montessorionderwijs aan leerlingen kan bieden. Dat is begrijpelijk, want in het Montessorionderwijs bieden we op een andere manier structuur aan onze leerlingen dan in het reguliere onderwijs. Maria Montessori noemde dat vrijheid in gebondenheid.

Weten wat er verwacht wordt

We geven onze leerlingen veel vrijheid in hoe ze hun werk maken, maar ze zijn wel gebonden aan afspraken over wat er moet gebeuren. Het beste voorbeeld van deze manier van werken is het takenboekje. Daarin staat voor ieder vak welke kennis of vaardigheden een leerling aan het eind van de periode moet beheersen en welke taken of opdrachten hier bij horen. Wanneer de leerling aan de docent kan aantonen dat hij of zij beheerst wat er gevraagd wordt, tekent de docent dit in het takenboekje af.

De structuur die we op die manier bieden, is dat iedere leerling precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt om verder te gaan. Zelf kan de leerling ook keuzes maken: in welke volgorde hij of zij aan de taken werkt, welke naslagwerken hij of zij wil raadplegen, wanneer hij of zij extra hulp in wil roepen van een docent. De begeleiding bij die keuzes is intensief: onze docenten helpen de leerling de keuzes te maken die bij zijn of haar mogelijkheden en talenten passen. Zo heeft de docent in de gaten of de leerling het werk doet dat hij of zij moet doen en kan de mentor op tijd met de ouders en leerling in gesprek om bij te sturen.

Jaarindeling en rooster

Op het Montessori Lyceum is de lestijd van jou. Je hebt een aantal taken die je af moet ronden, maar hoe snel je dat doet en op welke manier, is aan jou. Elk semester krijg je een takenboekje. Hierin staan je taken per vak. Daarnaast heb je elke dag één lesuur waarin je zelf bepaalt naar welk vak je gaat. Bijvoorbeeld omdat je iets nog niet begrijpt óf omdat je ergens meer van wil weten. Dit noemen we keuzewerktijd. Samen met je mentor en je docenten bekijk je wekelijks of je goede keuzes maakt. Op deze manier word je steeds zelfstandiger.

Je krijgt geen huiswerk. Van maandag tot en met donderdag hebben we na het laatste lesuur een begeleidingsuur. Dit noemen we de verlengde schooldag. Je kunt dan onder begeleiding werken aan je taken. Hier mag je naartoe, maar dat hoeft niet. Als je naar de begeleidingsuren gaat, hoef je thuis meestal niet veel meer te doen.

Visie

We doen dit allemaal vanuit de visie dat deze manier van structuur aanbieden enorm leerzaam is voor jongeren. We bieden ze een heel duidelijk kader aan, waarbinnen ze zelf voor een deel verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld het plannen van hun werk. We geven ze daarbij alle hulp die ze nodig hebben. Vanuit hun autonomie komen ze tot de keuzes die het beste bij ze passen. Wij geloven dat dit hen helpt om zelf te leren om structuur aan te brengen in hun (leer)werk.